Biedt concrete handvatten om groepsdynamiek in educatieve contexten te begrijpen en te beïnvloeden.
Een diepgaande blik op groepsinteracties binnen educatieve contexten
Dit boek Groepsdynamiek in het onderwijs is een essentiële bron voor leerkrachten, docenten en iedereen die professioneel met kinderen werkt. Het biedt een grondig inzicht in hoe groepen functioneren en interactie hebben binnen het onderwijs.
Door de complexiteit van groepsprocessen te ontrafelen, voorziet dit boek in concrete handvatten voor onderwijsprofessionals om effectief te kunnen inspelen op deze dynamieken. Interacties vormen de kern van elk leerproces, of het nu tussen leerlingen onderling is of tussen leerling en leraar.
Deze dynamieken hebben invloed op zowel het welzijn van individuele leerlingen op hun prestaties en de algehele sfeer in de klas. Inzicht in deze groepsdynamieken stelt leerkrachten in staat gerichte interventies uit te voeren die de groepscohesie versterken, conflicten minimaliseren en een veilige, inclusieve leeromgeving creëren.
De auteurs, Thomas de Meulder en Theo de Groot tijdens hun boekpresentatie
Dr. Kees van Overveld, gedragskundige, pedagoog, professioneel spreker & auteur van onderwijsboeken
"Het deel van het boek dat de dominante groepsnorm behandelt, vind ik van groot belang voor leerkrachten. Ook in mijn begeleidingswerk zie ik terug dat deze groepsnormen vaak niet bekend zijn bij de mensen voor de klas. Jullie maken de groepsnormen op een duidelijke manier inzichtelijk.”
Belang en Toepassing
Het begrip van groepsdynamiek is essentieel in het onderwijs omdat interacties tussen leerlingen en leerkrachten de basis vormen van elk leerproces. Door deze dynamieken te doorgronden, kan een leerkracht effectieve interventies uitvoeren om de groepscohesie te versterken, conflicten te minimaliseren en een veilige, inclusieve leeromgeving te creëren.
Dit boek benadrukt drie cruciale componenten voor het begrijpen en sturen van groepsdynamiek in educatieve omgevingen: zichtbaar gedrag, onzichtbare processen en invloed. Door inzicht te krijgen in deze elementen kunnen onderwijsprofessionals effectiever handelen binnen hun klassen of werkgroepen.
Naast theoretische kennis biedt dit boek praktische technieken en strategieën die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse lespraktijk. Van het bevorderen van wederzijds respect tot het faciliteren van succesvolle groepswerkactiviteiten, Groepsdynamiek in het onderwijs staat vol met herkenbare en bruikbare voorbeelden.
Of je nu aan het begin staat van je carrière of al jaren ervaring hebt, Groepsdynamiek in het onderwijs biedt waardevolle kennis en tools om jouw pedagogische vaardigheden te verbeteren en je perspectief op lesgeven te transformeren. Het is een onmisbare bijdrage aan de ontwikkeling van jouw professionele competenties.
Het ideale hulpmiddel voor leerkrachten en docenten in opleiding die hun pedagogische en interventievaardigheden willen versterken.
Gedetailleerde analyse van groepsdynamiek in het onderwijs, waardoor je een dieper begrip krijgt van zichtbaar gedrag, onzichtbare processen en invloed.
Praktische strategieën die direct toepasbaar zijn om het beste uit jouw klas te halen en een positieve groepsdynamiek te creëren.
Ervaringen
"Ik het boek met enorm veel interesse gelezen en ik kan niet anders zeggen dan dat het me geraakt heeft dankzij de inzichtelijke modellen, de mooie illustraties, de heel verduidelijkende praktijkvoorbeelden. (...)
Eigenlijk zou dit basisliteratuur moeten zijn voor elke leerkracht."
Frans Bullens, gedragswetenschapper en psychosomatisch fysiotherapeut
"Ik vind het een interessant boek. (…)
Fijn ook de samenvattingen bij de hoofdstukken en het stukje wat kun je met deze informatie. Houdt me als lezer ook scherp en als ik het nog niet scherp heb, kan ik nog even terug. Mooi boek!"
Jelly Bijlsma, oprichter van Klasse(n)Kracht® en de bedenker van de RESPECT-aanpak©
"Wat een praktisch theorieboek! Zo zou ik er in mijn opleiding meer willen hebben."
Nick Assenbroek, basketball coach en student ALO